Lade hjemmetjeneste
Å gi gode tjenester til våre brukere er viktig for oss slik at de skal ha en best mulig hverdag.
Vi har jobbet målrettet med bevisstgjøring og veiledning til ansatte for å bedre resultatet fra årene før. Avdelingslederne har vært tett på ansatte i rapporter og samtaler for å minne dem på om å utføre kartlegginger og for å kartlegge hvem som trengte veiledning i arbeidet. Vi trakk også fram ansatte som har opparbeidet seg gode rutiner slik at disse kunne videreformidle dette til andre ansatte som hadde behov for det.
Avdelingsledere ordnet en oversikt på kontoret over hver enkelt ansatt og hvem de er primærkontakt til for å få kontroll i hverdagen. Det ble også laget en oversikt over hvem som hadde utført hva. Ansatte fikk samme oversikt, slik at de lettere kunne se hvordan gruppa samlet sett lå an og hjelpe hverandre ved langtidsfravær eller hvis noen var usikre. I tillegg jobbet avdelingslederne og de ansatte tett med listeskriverne som planlegger dagene for å få satt av tid til hver enkelt som hadde behov for det.
Enheten har lagt ned mye ressurser for å få et så bra resultat.
Lederteamet ved Lade hjemmetjeneste
Strindheim hjemmetjeneste
Vi hadde et klart og tydelig mål om å nå 100 prosent på antall utførte kartlegginger av helsetilstand, det vi si at alle brukerne våre skulle ha minst en kartlegging i løpet av perioden. Vi avdelingslederne brukte ofte midtrapportene til å minne på de ansatte på at de skulle gjennomføre kartlegginger for alle sine brukere, samtidig som vi hadde et tett samarbeid med listeskriver (ansvarlig som setter opp arbeidslister for ansatte). Listeskriver la tilrette på arbeidslistene til de ansatte slik at de fikk tid og rom til å utføre kartleggingen. Avdelingsleder var hele tiden tett på primærkontaktene. Noen ansatte har god kontroll på sine primærbrukere og kartleggingen, men mange trenger tett oppfølging. Avdelingslederne hadde veiledning med de ansatte som av ulike grunner ikke utførte kartleggingen. Noen satt vi sammen med mens de skrev, andre trengte veiledning i hva de skulle skrive under hvert av punktene. Avdelingslederne laget seg en egen oversikt over ansatte på sitt arbeidslag og alle deres primærbrukere, og hadde slik kontroll på hvem som hadde utført hva. Brukere som hadde primærkontakter som var fraværende fikk en erstatter som kjente brukeren, som så utførte kartleggingen på denne brukeren.
Lisa Sandvik
avdelingsleder Strindheim hjemmetjeneste
Bergheim hjemmetjeneste
For tre år siden økte Bergheim hjemmetjeneste fokuset på helhetlige pasientforløp. Vi fikk opp engasjementet, motivasjonen og forståelsen til ansatte ved å være tett på. Nærveiledning ansvarliggjør den enkelte ansatte. Vi har egne brukermøter der primærkontaktene får et tydelig ansvar. Ansatte har et forhold til primærbrukerne sine og de pårørende. Vi har stor tillit til ansatte. Vi ønsker hele tiden at ansatte skal læres opp til å ta ansvar og gjøre jobben selv. Det er stort fokus på fagutvikling. Det å få opp kompetansen til ansatte er en kontinuerlig jobb, og vi vil aldri bli ferdig med denne type jobbing. Vi er også opptatt av tverrfaglighet på enheten, det at ansatte kan hente kompetanse hos hverandre og bruke hverandre som støttespillere.
Tone Beate Svee
tidligere enhetsleder Bergheim hjemmetjeneste