Pasienter med kartlagt helsetilstand

  • Sist endret 15.09.2025 13:52 av Elin Simonsen

Elin Simonsen

Rådgiver - Virksomhetsområde hjemmebaserte tjenester

Henter data...

Pasienter med kartlagt helsetilstand i hjemmetjenesten

Denne indikatoren viser andelen pasienter i hjemmetjenesten som har mottatt helhetlig kartlegging av sin helsetilstand og sitt behov for oppfølging. 
Alle nye pasienter i hjemmetjenesten får en helhetlig kartlegging og vurdering. Denne  danner grunnlag for innholdet i tjenesten. Deretter skal det gjøres nye vurderinger hvert halvår, eller oftere ved behov. Det er pasientens primærkontakt (faste kontaktperson) som har ansvar for at denne indikatoren følges opp. Formålet er å sikre at tjenestene samsvarer med den enkeltes behov, og at endringer i helsetilstand følges opp. 

  • Diagrammet viser andelen kartlage pasienter i hjemmetjenesten.
  • Vis filter

Trondheim kommunes vurdering

Samsvar mellom tjenestebehov og tjenestenivå er viktig for best mulig helse og funksjon. Behovet for tjenester kan variere. For eksempel vil behovet typisk være høyere etter en sykdomsperiode. Rehabiliterende innsats har som mål å bedre funksjon og egenmestring, og vil kunne redusere tjenestebehovet.   

Dette er en indikator vi har fulgt med siden 2016. På grunn av innføringen av nytt journalsystem i 2021, så mangler vi data fra høsten 2021 til og med 2023. 
Tallene for 2024 viser at i underkant av halvparten av pasientene i hjemmetjenesten får kartlagt helsetilstand og tjenestebehov regelmessig. Det er vi ikke fornøyd med. Vi ser blant annet at det går mye feil i registreringen. Det er derfor planlagt opplæringstiltak for å sikre riktig registrering, samtidig som enhetene rapporterer status månedlig.  

Suksesshistorier

Strindheim hjemmetjeneste har fokus på kartlegging av helsetilstand og vurdering av tjenestebehov

Styrking av primærkontaktrollen
Pasientens primærkontakt er sentral i dette arbeidet. For å styrke og synliggjøre denne viktige rollen, må vi som ledere gå foran som et godt eksempel. Vår rolle er å fremme en felles forståelse og anerkjennelse av primærkontaktens ansvar, spesielt når det gjelder betydningen av kartlegginger. God kartlegging er avgjørende for at pasientene våre får riktig hjelp.

Opplæring og eierskap
Alle nye primærkontakter får grundig opplæring i våre kartleggingsverktøy. Opplæringen gjør det enklere å ta eierskap til oppgaven, og legger et godt grunnlag for kvalitet i arbeidet. Alle primærkontakter oppfordres til å sjekke sin oversikt over primærpasienter i journalsystemet ukentlig, for å sikre at det gjøres nye vurderinger av helsetilstand hvert halvår. Primærkontakten har selv ansvar for å gi beskjed til avdelingsleder når de trenger avsatt tid i sin arbeidsplan til å utføre kartlegging og vurdering.

Oppfølging og tilbakemeldinger
Vi følger opp primærkontaktene gjennom årlige utviklingssamtaler. I samtalene gir vi konstruktive tilbakemeldinger på hvordan den ansatte utfører rollen sin, samtidig som vi åpner for at de kan dele sine egne erfaringer og tilbakemeldinger. Hvis en ansatt har behov for tettere oppfølging eller veiledning, setter lederen av tid for å jobbe side om side med den ansatte.
For å følge med på status tar ledelsen i tillegg ut rapporter fra journalsystemet. I tillegg  gjennomgår vi alle pasienter tre til fire ganger per år. Det hjelper oss med å avdekke eventuelle feil eller mangler, og sikrer at alle pasientene jevnlig får kartlagt sin helsetilstand og tjenestebehov.

Lederteamet ved Strindheim hjemmetjeneste 


Hvordan vi jobber med helhetlig kartlegging og vurdering ved Lade hjemmetjeneste

Kartlegging og vurdering er en sentral del av vårt arbeid for å sikre helhetlig og individuelt tilpasset oppfølging. Vår metodikk er forankret i tverrfaglig samarbeid, kompetanseutvikling og kontinuerlig evaluering.

Organisering og ansvar
Alle ansatte i 50-100 prosent stilling har en primærkontaktfunksjon. Opplæring i kartleggingsverktøy starter tidlig etter ansettelse, og nyansatte får veiledning av en erfaren kollega ved sin første gjennomføring.
Enheten vår er delt inn i tre arbeidslag. Hvert lag er tverrfaglig sammensatt med ergoterapeuter, sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter, og pasientene fordeles etter geografisk område. Hvert arbeidslag har ukentlige møter. Her deltar også enhetens fagutvikler, avdelingsleder, ergoterapitjeneste og fysioterapitjeneste.

Kartlegging og oppfølging
Når vi får en ny pasient, tas saken opp i arbeidslagsmøte. Her gjennomgås behovene, og en primærkontakt velges basert på pasientens behov.
Den første helhetlige kartleggingen gjennomføres tidlig, og gjennomføres deretter minimum to ganger årlig. Hyppigheten økes ved behov, for eksempel ved endringer i pasientens funksjon. Kartleggingen danner grunnlaget for å iverksette hensiktsmessige tiltak, og motiverer pasienten til å opprettholde egne funksjoner. Vi opplever at tidlig kartlegging er avgjørende for god oppfølging av pasientene, og bidrar til å styrke relasjonen mellom pasient og ansatt.

Kvalitetssikring og kompetanseutvikling
For å sikre kvaliteten på kartleggingsarbeidet, arrangerer vi årlige arbeidslagsdager. Disse dagene ledes av avdelingsleder og har fokus på grundig gjennomgang av alle pasienter. Det gode samarbeidet i arbeidslagene bidrar også til at ansatte bistår hverandre med veiledning og gjennomføring av kartleggingene.

Kartlegging av helsetilstand er fast tema på våre faglunsjer og fagdager gjennom hele året, noe som sikrer kontinuerlig faglig utvikling. Det er også et fast punkt i utviklingssamtaler mellom den ansatte og avdelingsleder. Her forsikres det at den ansatte har kommet i gang, at den har den nødvendige kompetansen som trengs. Avdelingsleder bistår eventuelt med planlegging av gjennomføring.

Lederteamet ved Lade hjemmetjeneste

Til toppen
  • 2025 Trondheim kommune
  • 2025 Trondheim kommune
  • Utviklet av Dag Tore Foss for Trondheim kommune
  • Drevet av Styringskraftportalen