Individuell plan er et virkemiddel blant annet for å koordinere tjenestene, når mange instanser bistår rundt tjenestemottaker. Individuell plan skal ivareta individuell oppfølging og brukermedvirkning. Denne indikatoren må ses opp mot indikatoren om primærkontakt som også beskriver oppfølging.
Det kan være flere grunner til at det er få tjenestemottakere som har individuell plan i bo- og aktivitetstilbudene. For mange blir mål og tiltak beskrevet i pasientplaner i journalen til den enkelte og evalueringen skjer i kvartalsrapporter. Ofte er det ikke mange ulike aktører inne og samarbeider om tjenesten og da er også behovet for koordinering gjennom individuell plan mindre. Flere har takket nei til tilbudet om individuell plan, også fordi det innebærer en del oppfølgingsarbeid for tjenestemottakere og pårørende. Etter etablering av ambulant team ved Lade bo- og aktivitetstilbud fra 2023 ser vi en nedgang i andel med individuell plan ved enheten. Tjenestemottakerne i ambulant team har lite omfang av tjenester, og mindre behov for koordinering.
Formålet med individuell plan følger av forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester.
Alle pasienter og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester har rett til individuell plan. Retten gjelder uavhengig av alder, diagnose og funksjon. Retten er ikke avgrenset til pasienter og brukere med behov for habilitering og rehabilitering.
Retten til individuell plan innebærer rett til å få utarbeidet en plan, men rettskrav på bestemte tjenester følger ikke av selve planen. Denne retten følger av det øvrige regelverket. Selv om planen i seg selv ikke utløser rettigheter, bør planarbeidet anses som et viktig utgangspunkt ved saksbehandling og tildeling av tjenester.
Individuell plan kan beskrives både som et verktøy, i form av et planleggingsdokument, og en strukturert samarbeidsprosess. Planen skal oppdateres kontinuerlig og være et dynamisk verktøy i koordinering og målretting av tjenestetilbudet.
En virksom individuell plan forstås som at:
- tjenestemottaker har fått oppnevnt koordinator
- planarbeidet er igangsatt
- planen er i bruk som et aktivt verktøy for å koordinere tjenesteytingen til bruker
- den er under kontinuerlig evaluering