Ventetid kommunale tjenester

  • Sist endret 20.06.2025 13:37 av Elise Berntzen Vesterhus

Elise Berntzen Vesterhus

Seniorrådgiver - Virksomhetsområde sykehjem og omsorgsboliger

Henter data...

Om utskrivningsklare fra St. Olavs hospital

Indikatoren viser hvor mange ferdigbehandlede pasienter som ligger på St. Olavs hospital og venter på et kommunalt tilbud. Figuren under viser gjennomsnitt antall utskrivningsklare per dag i årene frem til og med 2022. For 2023 er det lagt inn kvartalsvis utvikling (via filter kan også kvartalsvis oversikt hentes frem for årene før 2023). Vi kunne ikke hente ut tall fra Helseplattformen, men registrerte antall manuelt hver hverdag, og tallene i grafen ble hentet fra kommunens egen oversikt. Deretter ble det foretatt en beregning basert på et snitt av disse dagene med et oppgitt antall utskrivningsklare for hvert kvartal. Det kan derfor være noe avvik fra endelige tall fordi vi ikke har tall for helgedager/helligdagsperioder.
Fra 2024 kontrolleres underlaget for faktura fra sykehuset for utskrivningsklare døgn fullstendig og vi har et bedre datagrunnlag og kan angi mer presist antall utskrviningsklare døgn. Tallene fra tidligere år kan ikke sammenlignes direkte. 
Utskrivningsklare fra St. Olav Brudd på ventetidsgaranti Ventetid på sykehjemsplass Venteliste sykehjem

Utskrivningsklare fra St. Olavs hospital

  • Diagrammet viser antall utskrivningsklare pasienter som venter på et kommunalt tilbud.
  • Vis filter

Trondheim kommunes vurdering

Denne indikatoren oppdateres for hvert kvartal i året.
Trondheim kommune har en målsetting om at alle pasienter som kan, skal reise rett hjem fra opphold i sykehus. Vi vet at cirka 50 prosent av de utskrivningsklare pasientene ikke er kjent for kommunen fra før, eller har få tjenester fra før (matombringing, trygghetsalarm mv). En undersøkelse i 2022 viste at cirka 65 prosent av alle somatiske pasienter med behov for kommunale tjenester reiste rett tilbake til hjemmet etter sykehusopphold. Cirka 35 prosent fikk vedtak om korttidsopphold i helsehus for medisinsk observasjon og behandling eller rehabilitering. 

1. mai 2025 trådte ny samhandlingsavtale for helsefellesskapet i kraft. Det gir et skille mht utskrivningsklare pasienter. 
Sykehuset har retten til å vurdere når en pasient er utskrivningsklar (som tidligere). Den nye avtalen endrer premissene for når kommunen forplikter seg til å ta ut pasientene - og påvirker dermed tidspunktet kommunen blir betalingspliktig til sykehuset for pasienter som venter på kommunalt tilbud. Sykehuset rapporterer alle utskrivningsklare nasjonalt. 
I denne rapporten holder vi fokus på betalingspliktige døgn gjennom året.

Omfanget av utskrivningsklare pasienter har økt betydelig fra 2024 til 2025. Tall f.o.m. uke 5 til og med 20 juni begge år viser en økning på 24,2 prosent i meldte pasienter som skulle videre til et kommunalt institusjonsopphold. Dette er samlet for somatikk og psykisk helse og rus. Sykehuset melder ujevnt antall fra uke til uke. I første havldel av 2025 har det variert mellom 17 og 46, mens snittet har vært ca 32. Ca 75 prosent av betalingsdøgnene de første 5 mnd i 2025 gjelder somatiske pasienter, og 25 prosent pasienter innenfor psykisk helse og rus.
Kommunen tar i snitt ut like mange pasienter som sykehuset melder. I noen perioder øker antallet meldte mer enn vi har kapasitet til å ta ut, mens kommunen i andre perioder klarer å redusere antallet til et minimum. Vi kan derfor ikke si at totalkapasiteten på korttids- og langtidsplasser er for dårlig, men vi har for lite fleksibilitet i systemet til å ta ut tilstrekkelig antall pasienter i perioder med ekstra stort påtrykk. 

De viktigste årsakene til økning i antall utskrivningsklare første halvår 2025:
I begynnelsen av 2025 fikk Øya helsehus et Norovirus-utbrudd som medførte et par stengte avdelinger en periode. I tillegg kom økningen i antall utskrivningsklare, som nevnt over. Trondheim rehabiliteringssenter varsler videre om flere komplekse rehabiliteringspasienter som først må ha lange opphold og deretter ny tilpasset bolig før de kan reise ut. De kan være vanskelige å finne gode boformer til. Også innenfor psykisk helse og rus har det vært flere pasienter med krevende tilstander som ikke kommunen har et etablert botilbud til, men der det må etableres noe nye botilbud, da de er vanskelig plasserbare. 

En del pasienter som er ferdig behandlet i korttidsopphold i helsehus venter på langtidsplass i sykehjem. Tilgangen på sykehjemsplasser avhenger av antall som reiser ut fra sykehjemmet eller dør. Dette varierer.
Fra 01.05.25 omdisponerte Øya helsehus 21 senger fra korttidsopphold til en venteavdeling for pasienter som venter på plass i sykehjem, i tillegg til avdeling 3a som har samme målgruppe. Å samle pasientene gir bedre oppgavefordeling i enheten og et kvalitativt bedre tilbud til pasientene, som får mer målrettet behandling.

Selv om pasienter ligger på sykehuset og venter på kommunalt institusjonsopphold, ble tiden de venter betydelig redusert fra høsten 2022 og frem til slutten av 2024. Høsten 2022 ventet somatiske pasienter i snitt 4,5 døgn, mens dette, mot slutten av 2024, var redusert til 2,7 døgn. I mars 2025 steg vi igjen til 3,2.

Helse og velferd gjennomfører ukentlige statusmøter på tvers av virksomhetsområder (kommunalsjefer) og enheter om utskrivningsklare pasienter. Helse og omsorg og sosiale tjenester har en handlingsplan (eskaleringsplan) som trer i kraft når antall utskrivningsklare overstiger et visst nivå. I kortere perioder prioriteres pasienter med vedtak om heldøgns omsorg, og som venter i helsehus, til overføring til sykehjem, fremfor hjemmeboende for å redusere "propper" som oppstår i avlastnings- og korttidsplasser. Øya helsehus har redusert gjennomsnittlig oppholdstid for korttidsopphold fra cirka 25 dager (høsten 2022) til et snitt på ca 15 dager første halvdel av 2025. Trondheim rehabiliteringssenter jobber med sitt pasientforløp for å prøve å redusere oppholdstiden. Samtidig starter et nytt prosjekt i Helsefellesskapet til høsten - Rett hjem. Målet er å ta flere pasienter rett ut til eget hjem med forsterkede hjemmebaserte tjenester. Det kan påvirke oppholdstiden i helsehusene "negativt", da de vil håndtere de mest komplekse pasientene som sannsynligvis har behov for mer omfattende behandling/rehabilitering.

Suksesshistorier

Strinda hjemmetjeneste
I hjemmetjenesten har vi ingen ventetid på tjenester. Det vil si at vi tar i mot alle pasienter som har behov for hjelp på svært kort varsel.  Samhandlingsreformen har satt større krav til oss som kommunehelsetjeneste. Vi har rigget våre tjenester for å imøtekomme de ulike behov vi står ovenfor. Vi har økt fagkompetansen, og tverrfaglighet er noe vi har hatt fokus på. Vi har derfor vært bevisst på å ansette sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter og helsefagarbeidere som jobber i team. Vi har også utviklet et godt samarbeid med St. Olavs hospital. Det meste av kommunikasjonen foregår nå elektronisk. Dette gjør at vi får raskere varsel om utskrivningsklare pasienter.

Mona Søbstad
enhetsleder Strinda hjemmetjeneste
Til toppen
  • 2025 Trondheim kommune
  • 2025 Trondheim kommune
  • Utviklet av Dag Tore Foss for Trondheim kommune
  • Drevet av Styringskraftportalen