Primærkontakt

  • Sist endret 03.04.2025 13:53 av Bente Blekken

Jan Roger Wevang

seniorrådgiver - Byrådsavdeling for sosiale tjenester

Henter data...

Primærkontakt

I Bo- og aktivitetstilbudene bruker vi både begrepet fagansvarlig primærkontakt og primærkontakt.


Formålet med rollen er blant annet å:

  • Sikre faglig kvalitet i tjenesten

  • Sikre lovpålagte oppgaver  

  • Sikre dokumentasjon 

  • Sikre samarbeid 

  • Sikre brukerinvolvering 

  • Sikre at oppgaver blir gjennomført og fordelt


Fagansvarlig primærkontakt/primærkontakt skal, gjennom god dialog og oppfølging med tjenestemottaker og pårørende, sikre at tjenestene  er basert på hva som er viktig for tjenestemottakertjenestemottaker. Tjenestene skal innrettes slik at tjenestemottaker får brukt sine ressurser. Relevante samarbeidspartnere skal trekkes inn ved behov.
Andel brukere med primærkontakt

Andel brukere med primærkontakt

  • Diagrammet viser andel brukere med primærkontakt pr. år.
  • Vis filter

Trondheim kommunes vurdering

Målet er at alle som mottar tjenester har en primærkontakt til en hver tid. Årsaker til at tallet ikke kommer opp på 100 prosent,  kan være at det er feil i registrering i Helseplattformen og/eller at noen kan være uten i en overgangsperiode. Utskifting av ansatte kan medføre at noen blir uten primærkontakt i kortere perioder. 

Det pågår utvikling av primærkontaktrollen. En tydeliggjøring av rollen vil medføre bedre oppfølging og bidra til å nå målet om at alle skal ha primærkontakt til enhver tid. 

Ressurser

Til toppen
  • 2025 Trondheim kommune
  • 2025 Trondheim kommune
  • Utviklet av Dag Tore Foss for Trondheim kommune
  • Drevet av Styringskraftportalen