Ingrid Haug Olsen
Rådgiver - Byrådsavdeling for helse og omsorg
Vi gjennomfører jevnlige brukerundersøkelser i sykehjem. Utforming av undersøkelsene er gjort i et samarbeid mellom kommunen, NTNU og brukerorganisasjonene. Undersøkelsene har seks hovedtema: informasjon, serviceinnstilling, brukermedvirkning/påvirkningsmulighet, forutsigbarhet, tjenestekvalitet og samhandling. Vi spør også om helhetsinntrykket av tjenesten. Undersøkelsene blir gjennomført av kommunens Enhet for service og internkontroll.
Utvalget i undersøkelsen er langtidsbeboere på sykehjem og beboere i omsorgsboliger som mottar heldøgns omsorgstjenester. Undersøkelsen inneholder også ansattes vurdering av tjenesten. Undersøkelsen omfatter 23 helse- og velferdssentre og ett helsehus. Tre sentre er drevet av ideelle organisasjoner og 20 er kommunale. Det er tre helsehus i kommunen, men det er bare Søbstad helsehus som har egen sykehjemsavdeling.
Vi er fornøyd med resultatet av brukerundersøkelsen hvor brukernes helhetsinntrykk av tjenestene får en skår på 5,1 av 6 mulige. Så mange som 75,3 prosent av brukerne har svart 5 eller 6 (helt enig). Samsvaret mellom brukernes og ansattes svar styrker påliteligheten til resultatet. Undersøkelsen viser at brukerne kommer godt overens med ansatte. De gir som i 2018 høy skår på spørsmål som handler om høflighet og respekt. Det gode inntrykket blir forsterket ved høy skår på både brukermedvirkning og samhandling. Brukerne skårer godt på tjenestekvalitet og opplever at de får god pleie og omsorg, og de føler seg trygge.
De spørsmålene som får noe lavere skår handler om kjennskap til pasientplan, tilpasset fysisk aktivitet/trening og muligheten til å komme ut i frisk luft én gang i uka. Temaet samhandling har samme skår som i 2018. Temaet serviceinnstilling har en liten nedgang på 0,1. Temaene informasjon, brukermedvirkning, forutsigbarhet og tjenestekvalitet har alle en nedgang på 0,2 sammenlignet med 2018. Årsaken til nedgangen kan ha sammenheng med koronapandemien, mer ressurskrevende brukere, slitasje og tidspress blant ansatte og økt krav til dokumentasjon, særlig knyttet til innføring av nytt journalsystem (Helseplattformen).
Vi har spurt brukerne om det er noe de er særlig fornøyd med. Mange har kommentert i fritekst at de er særlig fornøyd med de ansatte, og de sier at de får god pleie og omsorg og føler seg trygge. Mange har kommentert at de ønsker flere aktiviteter, ut i frisk luft og flere ansatte som har bedre tid til dem.
Samlet sett ser vi at både pasienter og ansatte gir høy skår på alle tema. Ansatte skårer tema Brukermedvirkning og Tjenestekvalitet høyere enn det brukerne gjør. Brukerne skårer tema Samhandling høyere enn det ansatte gjør. Skår på de øvrige temaene er ganske like mellom brukere og ansatte.
Moholt og Bromstad helse- og velferdssenter
Moholt og Bromstad har jevnt over gjort det godt på de siste brukerundersøkelsene. Vi er stolte av resultatene og jobben som gjøres i avdelingen og for pårørende.
Moholt og Bromstad er en liten enhet med to hus med relativt stor avstand. Vi har to spesialavdelinger hvor vi også har korttidsplasser og avlastningsplasser. Ifølge medarbeiderne er nøkkelen til det gode resultatet at vi er en liten enhet, og at vi har spesialavdelinger som gjør at vi får jobbet med ulike fagområder. Ansatte har store deler av eller hele stillingen i en bestemt avdeling som gjør at kontinuiteten og tryggheten blir sikret for både pasienter, pårørende og ansatte. Pårørende gir tilbakemelding om at de føler seg sett og at de møter kjent personale til enhver tid når de er på besøk.
Moholt og Bromstad har høy fagkompetanse, noe som er med på å gjøre den faglige tryggheten bedre. Ansatte har ofte en kollega med lik kompetanse på jobb, og det er lite utskifting blant personalet. Vi er sjelden kun én sykepleier eller vernepleier på jobb. Vi har engasjerte ansatte som gjør sitt ytterste hver dag for at pasienter, pårørende og kollegaer skal få en fin dag.
Vi har siste året hatt lavt sykefravær. Dette mener vi gjenspeiler et godt arbeidsmiljø, trivsel og nærledelse på jobb. Vi har kalenderplan som ansatte selv utarbeider, noe som gjør at ansatte kan tilrettelegge egen turnus ut ifra eget behov og sin familiesituasjon. Avdelingsleder og vår konsulent er fleksible på eventuelle bytter for ansatte hvis det ikke går ut over kompetansen på enhet. Avdelingsleder er tett på i avdelingen og bidrar både ut i avdelingen og med faglig oppdatering der det er nødvendig. Tilbakemeldingen fra ansatte er følgende: Med god fagdekning får vi bedre samarbeid, kvalitet i faget og større kontinuitet i jobben vi gjør.
Vi jobber aktivt med pasientplan og pasientstatus i Helseplattformen og har gode superbrukere som hjelper kollegaer med opplæring. Dette gjør at informasjonsflyten blir bedre og alle føler mestring. Vi jobber også aktivt med pårørendearbeid og hvordan vi møter pårørende når de kommer på besøk. I 2023 er det fokus på primærkontaktrollen.
Etter Covid-19 satt vi som mål at 2022 skulle bli et år med fokus på kompetanseheving. Ansatte har fått vært på mange kurs, og vi har i tillegg hatt interne kurs på enheten. Dette bedrer både fagmiljøet og arbeidsmiljøet.
Vi er et sertifisert livsgledehjem og våre fantastiske aktivitører er drivkraften for livsgledearbeidet i avdelingene. Systematisk jobbing med aktiviteter på og utenfor sykehjemmene viser at vi får til mye sammen som team. Pårørende sier at deres kjære får et godt og bredt tilbud på enheten. Når de kommer på besøk blir de stort sett møtt av ansatte som kjenner deres kjære godt.
Iselin Mikalsen
enhetsleder ved Moholt og Bromstad helse- og velferdssenter