Avvik

  • Sist endret 03.10.2024 12:16 av Jan Roger Wevang

Hilde Carin Storhaug

Enhetsleder - Enhet for service og internkontroll

Henter data...

Om avvik

Indikatoren gir en oversikt over antall avvik innenfor flere områder. Tallene viser samlet antall hendelser i løpet av året fordelt på avvik med lav, middels og høy alvorlighetsgrad.  Avvik er mangel på oppfyllelse av lovbestemte, selvpålagte og/eller andre krav. Avvik med høy alvorlighetsgrad er avvik med fare for liv og helse, eller avvik som kan få store økonomiske konsekvenser.
Daglig tjenesteyting Legemiddelhåndtering Palliasjon og hjemmedød - Omsorg ved livets slutt Samhandling med St. Olavs Velferdsteknologi Kost og ernæring

Avvik i bo- og aktivitetstilbud

Daglig tjenesteyting

  • Diagrammet viser antall avvik fordelt på alvorlighetsgrad.
  • Vis filter

Trondheim kommunes vurdering

Å ha oversikt over avvik inngår i kravet til internkontroll og systematisk arbeid med internkontroll danner grunnlaget for god styring og kontinuerlig læring, forbedring og utvikling av våre tjenester. Det er derfor av stor betydning at avvik meldes og behandles. Når ansatte sier i fra om avvik eller andre hendelser, gir det enheten oversikt over sårbarheter i tjenestene som enheten leverer og  risiko i arbeidet for ansatte, det avdekkes manglende opplæring, kompetanse eller ressurser og svakheter i organiseringen eller mangelfulle rutiner i arbeidet. Når arbeidsgiver følger opp hendelser på en god måte, kan det føre til tiltak som øker kvaliteten på tjenesten og  som reduserer risikoen for at lignende hendelse skjer igjen og muligheter for læring og faglig utvikling. 

Det meldes avvik på mange ulike områder innen bo- og aktivitetsområdet. Andelen avvik med høy alvorlighet utgjør en liten andel for alle innmeldte avvik (i underkant av 4 prosent). For noen arbeidsprosesser er det meldt få avvik. Alle innrapporterte avvik gir imidlertid mulighet for læring.

Daglig tjenesteyting
En del av avvikene handler om den daglige tjenesteytingen, og kan handle om at oppgaver som er beskrevet i enkeltvedtaket av ulike grunner ikke blir gjennomført. Som eksempel nevnes  manglende følge til aktiviteter, manglende tilsyn og manglende hjelp til å handle matvarer.

Legemiddelhåndtering 
De fleste avvikene som meldes innen bo- og aktivitetstilbudene handler om legemiddelhåndtering. Mer enn halvparten av legemiddelhåndteringsavvikene som berører brukere/pasienter handler om utdeling av legemidler; det vil si legemidler glemt gitt, ikke dokumentert gitt eller gitt på feil måte. Alle legemiddelhåndteringsavvik blir fulgt opp av enheten hvor avviket har skjedd. I tillegg overvåker kommunefarmasøytene alle innmeldte avvik med alvorlighetsgrad høy og middels. Alle avvik i disse kategoriene leses av kommunefarmasøytene hvor type feil, legemiddel involvert og igangsatte strakstiltak vurderes. Ved de alvorligste avvikene kontaktes enheten umiddelbart, mens i andre tilfeller skrives en kommentar inn i avvikssystemet. I tillegg til å lese enkeltavvikene følger kommunefarmasøytene med på trender over tid, både innen den enkelte enhet, men også innen tjenesteområdet og kommunen i sin helhet. Kunnskapen som innhentes gjennom dette arbeidet brukes videre i undervisning og annet kvalitetsforbedrende arbeid i enhetene.

Velferdsteknologi
Bo- og aktivitetstilbudene har i liten grad tatt i bruk velferdsteknologi i tjenestene, men har noe bruk av trygghetsalarm/pasientvarsling. I 2022 ble det registrert 5 avvik knyttet til trygghetsalarm og pasientvarsling. I 2023 er det registrert 27 avvik der 22 av disse er  registrert ved samme enhet i en kortere periode med beskrivelsen "Døralarm ikke montert i henhold til vedtak". Øvrige avvik er  knyttet til arbeidsprosesser og rutiner for ansatte, for eksempel ansatte som mangler adgangsbrikke til bolig. Avvik for begge år er registrert med lav til middels alvorlighetsgrad. 

Kost og ernæring
I kost og ernæring, som blant annet omfatter inntak av mat og drikke og ernæringsoppfølging, meldes det svært få avvik i bo- og aktivitetstilbudene. I 2023 ble det meldt kun 14 avvik, alle med lav eller middels alvorlighetsgrad. Hoveddelen av avvikene handler om at brukere ikke  har fått den ernæringsoppfølgingen de har krav på, eksempelvis hjelp til innkjøp eller tilberedning av mat. 

Suksesshistorier

Sukesshistorie kommer.
Til toppen
  • 2024 Trondheim kommune
  • 2024 Trondheim kommune
  • Utviklet av Dag Tore Foss for Kommunedirektøren
  • Drevet av Styringskraftportalen